fredag 13 juli 2012

KOKOSMUMS


Dom här är ju bara för goda. Dom här gjorde min mamma när jag bodde hemma och jag tog över receptet när jag flyttade hemifrån. Detta är oxå mitt bidrag till Söta Saker där temat denna gång är just hemifrån

20 st

4 1/2 dl strösocker
3/4 dl florsocker
1 äggvita
1 1/2 dl kallt vatten
1 1/2 msk gelatinpulver
1 1/2 dl kokhett vatten

Garnering:
4-5 dl kokosflingor
1 msk kakao

GÖR SÅ HÄR:

  1. Blanda strösockret, florsockret, äggvitan och det kalla vattnet i en skål. Rör ut gelatinpulvret i det heta vattnet. Tillsätt detta till sockerblandningen.
  2. Vispa alltsammans med elvisp ca 30 min till en pösig smet.
  3. Blanda samman kokosflingorna och kakaopulvret. Häll lite av det en en långpanna, 20x30 cm.
  4. Häll i smeten. Strö över ett lager strössel.
  5. Låt smeten stå kallt tills den stelnat. Skär den i bitar, ca 4x5 cm stora. Doppa snittyterna i resten av strösslet tills bitarna är helt täckta runtom. 
  6. Förvara dem kallt.



5 kommentarer:

  1. MUMS vad smarrigt! Var så sugen att göra sådana häromdagen men hade ingen gelantin hemma. Det blev maränger istället :)

    SvaraRadera
  2. åh dessa är barndomsminnen för mig,ja älskade verkligen dem när ja var liten.kommer ihåg att storesyrran gjorde dessa och ja stod och väntade och så klart tog mig en stor bit.jösses dessa måste ja ta och göra.

    SvaraRadera
  3. Älskar de här! Kommer ihåg att de såldes på discon när jag var liten. Mumsmums!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. De här gjorde min mamma när jag var lite också. Jättegoda. Synd att man inte gör dem så ofta själv bara! /Emma

    SvaraRadera