söndag 24 juni 2012

GRILLAT KÖTT MED ROSTAD FÄRSKPOTATIS MED ÖRTOLJA


Färskpotatis är så gott i alla former. Den här gången blev det en ugnsrostad variant med örtolja. Vi grillade fläskfilé, jag använde mig av en färdig glaze och jag hade även små tomater som fick ligga och gotta sig i ugnen ett tag. Såsen gjorde jag på creme fraiche och ajvar relish.

4 pers

Ugnsrostad potatis

1 kg färskpotatis (skrubbad eller färdigtvättad)
2 msk olivolja
1 tsk flingsalt
salt och peppar

2 dl blandade hackade örter (jag använde mig av frysta örter provencale)
rivet skal och juice från 1 citron
2 rivna vitlöksklyftor
1 dl olivolja
1 dl finriven parmesanost

GÖR SÅ HÄR:

  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Dela ev stora potatisar
  3. Lägg potatisen i en långpanna. Blanda med olja och flingsalt. Rosta mitt i ugnen i 20 min. Låt svalna något.
  4. Örtolja: Rör ihop ingredienserna till örtoljan. Blanda den med potatisen medans den fortfarande är varm. Smaka av med salt och peppar.


2 kommentarer: