söndag 1 april 2012

SYLTKAKOR



Sonen hade bakat syltkakor i skolan och har flera gånger frågat om vi inte kunda baka såna hemma. Så igår bakade vi dom här läckra små godbitarna.

50 st

250 g socker
500 g smör
1 ägg
750 g vetemjöl

Garnering:
uppvispat ägg att pensla med
pärlsocker
hallon eller blåbärssylt

GÖR SÅ HÄR:

  1. Vispa socker, rumsvarmt smör och ägg poröst.
  2. Tillsätt mjöl och rör till en smidig deg.
  3. Dela degen i två delar och rulla ut varje del till en rulle, dela varje rulle i 25 bitar. Rulla varje bit till en boll och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
  4. Tryck till lite och gör en grop med ett finger.
  5. Pensla varje kaka med det uppvispade ägget. Strö över pärlsocker och fyll gropen med sylt.
  6. Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 12 min i 200 grader



7 kommentarer:

  1. svar: Du måste prova att göra/äta risotto. Jag tror inte du blir besviken. Småkakor är så gott!

    SvaraRadera
  2. Så gott,och va fina de blev.ska oxå lägga på pärlsocker,blev ju så mycket finare

    SvaraRadera
  3. Syltkakor kallar min son snällkakor efter att de läst böckerna om fru Skräck i förskolan. Vi hade för ett tag sedan råkat köpa hem en stor mängd marmelad och då förslog jag att vi kunde baka syltkakor med en del. Vilket sonen inte tyckte, för då blir det ju inga syltakakor...
    Jag älskar alla sorters småkakor!

    SvaraRadera
  4. Gott med småkakor, vi smaskar i oss våra som vi bakade här om dagen så det står härliga till:)

    SvaraRadera
  5. Syltkakor är verkligen mums och dina ser jättefina ut, påskkramar!

    SvaraRadera
  6. Vad fina dom blev med pärlsocker på :))
    Jag älskar syltkakor!

    SvaraRadera