torsdag 27 oktober 2011

KYCKLINGGRATÄNG MED ÄPPLE

Jag lagar gärna GI mat. Det tog ett tag innan min man vänjde sig vid bönor, linser och råris. Men all GI är inte bara bönor som många tror. Utan väldig god och nyttig mat. Jag utgår ofta från Ulrika Davidsson och Ola Lauritzsons recept. Ibland gör jag efter receptet och ibland gör jag min egen version.
När jag ska ha vitlök i maten använder jag mig av solovitlöken.


4 pers

1 grillad kyckling
1 röd paprika
1/2 purjolök
1 gul lök
1 solo vitlök
1 äpple
20 färska champinjoner
2 dl creme fraiche
2 dl grädde
2 msk mango chutney
2 tsk paprikapulver
salt och peppar
2 dl riven ost

GÖR SÅ HÄR:

  1. Sätt ugnen på 200 grader. Bena ur kycklingen, skär den i mindre bitar och lägg bitarna i en ugnsform.
  2. Strimla paprika, purjolök och lök. Finhacka vitlöken. Skär äpplet i mindre bitar och skiva champinjonerna.
  3. Koka upp creme fraiche, grädde, mango chutney och kryddor. Tillsätt grönsakerna och koka ihop i några minuter. Häll röran över kycklingen och strö på osten.
  4. Gratinera i ugn ca 20 min.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar